6 ingrediencí kvalitní reference

zavřít a zpět

6 ingrediencí kvalitní reference

Hýčkejte si své klienty

Odstupte od toho, že máte určitě skvělou služby nebo produkt. Bez toho to dnes už ani nejde.

Nyní potřebujete o kvalitě produktu říct i ostatním. A upřímně… nejlépe funguje osobní doporučení. Pro vás to znamená říkat si o kvalitní referenci.

Není univerzální rada jak a kde získat hodnocení. Každá firma má jiný produkt, někomu stačí mít produkt na Heurece a někdo potřebuje zařadit reference do útrob webu, na sociální sítě i do remarketingu, aby podtrhly jeho produkt nebo službu.

Klienta či zákazníka, od kterého zhodnocení chcete, je potřeba rozmazlit. Přirozeně a decentně ho požádat o referenci buď už při prodeji, na osobní schůzce nebo později přes e-mailing.

Samozřejmě záleží na produktu a službě.

Jak vypadá lákavá reference?

Reference by měla obsahovat 6 klíčových ingrediencí. Proto poskytněte spokojenému zákazníkovi návod a práci s vymýšlením mu zjednodušte. Osnova nebo vhodně zvolené otázky pomohou řediteli firmy, koncovému zákazníku i zkušenému markeťákovi.

Struktura reference

Ideální reference by měla mít 6 částí. Pokud se nechcete spokojit s univerzální odpovědí, že byl váš zákazník spokojený s kvalitními službami, je lepší vyzvědět více informací, a pak je vhodně upravit a zkrátit.

Z dobře položených otázek vyvstane totiž unikátnost a kvalita Vašeho businessu a právě tou chcete potenciální zákazníky popostrčit dál.

1. Problém

Ještě před samotným nákupem měl zákazník nějaký problém nebo touhu, kterou jste mu (snad) vyřešili.

Možné otázky:

  • Jaký problém jste měl před nákupem produktu?
  • Po čem jste toužil?

“Už roky jsem uvažoval, že si pořídím domů kvalitní kávovar na cappuccino, abych si dělal doma dobrou kávu hned po probuzení.”

2. Očekávání

Váš zákazník měl nějaká očekávání, která chtěl, aby se splnila případně předčila jeho sny.

Možné otázky:

  • Jaké jste měl očekávání?
  • Co jsme od produktu vyžadoval?
  • Proč jste chtěl využít naši službu?

“Chtěl jsem kvalitní a nekomplikovaný přístroj, který by mi poskytl dostatečně lahodnou kávu, zároveň nezabíral příliš místa a nebyl náročný na údržbu."

3. Realita

Teď už se otázky budou tříštit podle charakteru Vašeho podnikání.

Co se produktu týká, můžete se například ptát:

  • Jak se vám fotí s novým fotoaparátem xy?
  • Co na něm oceňujete?
  • Jaké to bylo, když jste produkt poprvé použil?

“Minulý měsíc jsem si pořídil produkt xy, který dělá výbornou kávu s hustou pěnou. Navíc je přístroj velmi tichý, takže si můžu dělat kávu později večer nebo i brzy ráno, když nemůžu dospat. A nikoho neruším.”

Pokud neprodáváte zboží ale službu, otázky můžou být:

  • Jaký byl proces změn?
  • Jak jste se v průběhu pobytu cítili vy a Vaši blízcí?
  • Co jste ocenili nejvíce?
  • Jaký byl výsledek, když se služba začala projevovat?

“Na víkend jsme odjeli do malého hotelu u jezera. A jejich služby mě i manžela ohromili. Personál byl neuvěřitelně vstřícný, každému našemu požadavku ochotně vyhověl. A dokonce v neděli speciálně pro mě upekla majitelka mou oblíbenou makovou buchtu. Neuvěřitelné! Těším se na další návštěvu.”

4. Konkrétní přínosy

Konkrétní přínos pro určitý business může být stěžejní část reference. Pokud to je možné, chtějte i čísla a procenta, ať to není dojmologie ale tvrdá realita kořeněná fakty.

Otázky:

  • Čeho jste díky produktu/službě dosáhli?
  • Jaký byl výsledek (například nárůst tržeb), když se naše služba začala projevovat?
  • O kolik procent jste prodali více produktů?

“Díky radám a práci partnerů z MARKETINGOVÉ KANCELÁŘE.CZ jsme v obchodní činnosti naší firmy zaznamenali první výsledky po dvou až třech týdnech a a za tři měsíce se náš obrat zvýšil asi o 30 %.”

5. Doporučení

Dobrá reference kromě toho, že produkt či službu chválí, také radí, aby si ho čtenář koupil. Nechcete přece nechat potenciálního zákazníka vychladnout.

“...proto doporučuji hotel xy všem, kteří touží po klidné dovolené v srdci Vysočiny.”

6. Podpis

Sebelepší reference je k ničemu, pokud ji nemáte ke komu přiřadit. U většiny produktů se hodí uvést celé jméno, město a dále (pokud je to vhodné) i fotku, pozici ve firmě a odkaz na firmu. Je zásadní text spojit s opravdovým člověkem.

Bez této ingredience reference většinou nemá smysl, protože působí nedůvěryhodně.

“Magdaléna Milostná, Brno, copywriter, Marketingová kancelář.cz”

Nebojte se úprav

Když vám klient referenci pošle. Nebojte se ji upravit, aby byla dokonalá. Vybrušte ji jako diamant. A zašlete ještě jednou pisateli na schválení, protože pokud má fungovat na vaše budoucí zákazníky, musí být čtivá a splňovat 3 základní parametry tzv. 3 K.

Jaká by měla reference být, aby si ji zákazníci skutečně přečetli:

  • Krátká
  • Kladná
  • Kořeněná emocemi

Hotovou referenci vložte tam, kde je třeba. Ať je vidět. A pomáhá tam, kde má.

Mnoho štěstí.

off
Kategorie: 
Tipy a rady
Dne: 25.2.2020

Chtějte profesionální marketing

MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ  nám ušetří čas i peníze a nejdeme tak cestou pokus-omyl. Jsme velice spokojeni s produkcí, všechny služby a zboží dostaneme včas a bez jakýchkoliv starostí. Kromě obvyklé propagace a aktivit jsme zavedli například komunitní marketing nebo CRM, což jsou cesty, které nám přinášejí zákazníky velice efektivním způsobem.

Šárka Kocandová
majitelka optiky
Optika Šárka Kocandová
26.2.2020
Prodejní text je určený vašemu klientovi, proto než začnete psát, představte si 1. vašeho zákazníka, pro kterého píšete 2. grafické prostředí, ve kterém vaše slova budou
26.2.2020
Chystáte se psát prodejní slogan, perex, článek nebo rovnou web? Ušetřete si čas mazáním, přepisováním nebo střílení textů do internetového nekonečna.

Zjistěte více o našem řešení

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace

 
6 ingrediencí kvalitní reference | MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ

Chyba

The website encountered an unexpected error. Please try again later.