AIDA - pravidlo účinné propagace

zavřít a zpět

AIDA - pravidlo účinné propagace

Je to právě propagace, neboli naše komunikační sdělení, která zásadně ovlivňuje jeho postoj k firmě a jejím produktům. Víte, co se odehrává v hlavě zákazníka, na kterého propagace působí?

 

Aby se na základě propagace - reklamního sdělení - stal z potenciálního zákazníka náš klient, musí si projít myšlenkovými fázemi, které zkracujeme do akronymu AIDA:

spravnym smerem

Attraction - přitažlivost

Interrest - zájem

Desire - touha

Action - akce

Toto pravidlo se stalo všeobecně uznávaným a v praxi hojně používaným. Vyjadřuje skutečnost, že zákazník, aby produkt koupil - vykonal akci - musí nejdříve reklamě věnovat náležitou pozornost (musí jej přitáhnout), následně musí na základě propagace o produkt projevit zájem, zjistit si o něm další informace, a začít po něm toužit. Reklama je tedy účinná jedině, pokud "zůstane v paměti zákazníka".

Modifikace koncepce AIDA - hra nejen s písmenky

Marketing se neustále vyvíjí. V rámci snah o zefektivnění propagace vymýšlejí marketéři neustále nová pravidla vedoucí k nákupnímu chování zákazníka. Zvýšení efektivity propagace chápejme jako snahu o stav, kdy dojde ke zvýšení rentability propagace, tedy:

za stejné peníze investované do reklamy získáme více zákazníků (nákupů), nebo

stejně zákazníků (nákupů) získáme levněji

ADAM

Určitou modifikací pravidla AIDA je pravidlo ADAM, kde písmeno M vyjadřuje paměťovou složku (Memory). Cílem firmy je, aby si zákazník po nákupu produkt zapamatoval a svůj nákup opakoval i v budoucnu.spokojenost

AIDAS, AIDAC, AIDACS

V pojetí AIDAS písmeno S vyjadřuje uspokojení zákazníka (Satisfaction), písmeno C v koncepci AIDAC vyjadřuje přesvědčení zákazníka (Conviction). Přidáním obou písmen vzniká AIDACS. Všechny tři modifikace mají jediný cíl -  opakování nákupu zákazníka.

CAB

Koncepce CAB redukuje model AIDA do tří fází, a to:

1. Cognition - poznání - získání povědomí o produktu

2. Affect - ovlivnění - získání postoje k produktu, vyvolání zájmu

3. Behaviour - chování - nákup realizovaný zákazníkem

BOSCH vzorec

BOSCH vzorec je další metodou účinné propagace, poskytuje návod vedoucí k nákupu zákazníka:

Be inquisitive - buďte zvídaví, klaďte otevřené otázky

Offer solutions - nabízejte řešení, mluvte o výhodách vašeho řešení pro zákazníka

Stimulate the senses - povzbuzujte smysly, nechte zákazníka ohmatat si produkt, vyzkoušet jej

Cross your sales - nabídněte k produktu vše, co by se zákazníkovi k němu mohlo hodit

Hit the closing poin - prodávejte tehdy, když je zákazník připraven nakupovat

Jedině, pokud propagace sleduje linii AIDA (resp. její modifikace), může být úspěšná. Vzhledem k tomu, že není zadarmo, je vhodné se těchto koncepcí držet. Samozřejmě, nejedná se o dogma, každá firma si může vymyslet další modifikace ušité na míru svým klientům.

Jak se zamyslíte nad propagací vašeho podnikání vy?

off
Výkonný ředitel
Kategorie: 
Marketingová strategie
Dne: 10.3.2010

Chtějte profesionální marketing

Pomohli nám vytvořit systém marketingových aktivit, který nám přivedl nové zákazníky. Líbí se mi, že výsledky těchto aktivit měří, vyhodnocují a optimalizují, takže stále přichází s novými nápady, jak náš marketing posunout ještě dál.

Ing. Milan Růžička
jednatel firmy
Fulgur
11.4.2021
Bez jasného brandingu, jednotného vizuálního stylu a profesionální grafiky (minimálně bez vytvořených šablon) budete sice vyrábět, ale hůře prodávat. Budete mnohem hůře a pomaleji prodávat. Budete dokonce i hůře nabírat a zaškolovat zaměstnance.
3.2.2021
Jsme nadšení! V soutěži German Design Awards jsme získali ocenění Special Mention v hlavní kategorii Excellent Communications Design za vytvoření nové vizuální identity pro společnost Gabotherm.

Zjistěte více o našem řešení

Kontaktujte nás

Nechte nám na sebe kontakt

zavřít

Vyplňte položky označené *.

Vaše údaje jsou u nás v bezpečí. Nebojte, spamovat Vás nebudeme.