Direct marketing - musíte zaujmout ihned

zavřít a zpět

Direct marketing - musíte zaujmout ihned

Přímé a adresné oslovení vybraných zákazníků ať už poštou, telefonem či emailem - to vše je direct marketing (neboli přímý marketing.) Přečtěte si, jak ho udělat, aby byl skutečně účinný.

Historicky vznikl direct marketing jako značně  levnější alternativa osobního prodeje. Místo návštěvy obchodního zástupce u každého jednotlivého  zákazníka, stačilo jednoduše rozeslat  nabídku poštou a tím výrazně snížit výdaje firmy.  

Donedávna byl nejvýznamnějším nástrojem přímého marketingu tzv. direct mail, tedy rozesílání poštovních adresných zásilek. S rychlým rozvojem internetu však v posledních letech vede v této oblasti jednoznačně direct emailing - tedy přímé oslovování potenciálních klientů emailem. Mezi další rozšířené nástroje direct marketingu lze zařadit telemarketing, distribuci katalogů, neadresnou roznášku propagačních materiálů, mobilní marketing a např. reklamu s přímou odezvou.

Pro menší cílovou skupinu může být direct marketing to pravé

Každá z uvedených forem direct marketingu má svoje výhody a úskalí. Ať už je forma direct marketingu jakákoliv, tak vždy se oproti klasické reklamě, která je zaměřena na širokou masu lidí, bude lišit tím, že bude adresována mnohem užší skupině respondentů. Pro firmy se specifickými cílovými skupinami  proto může být  investice do dobře zacíleného direct marketingu je mnohem efektivnější než nezacílená reklama mířící na široké masy.

Vžijte se do potřeb vaší cílové skupiny

Co nejpřesnější definice potenciálních zájemců o vaše služby, zmapování jejich přání, potřeb a problémů, které jim můžete pomoci vyřešit, je podmínkou úspěšnosti každé marketingové kampaně, tedy i kampaní přímého marketingu.

Při plánování každé kampaně si proto vždy představte konkrétního člověka, který váš např. direct marketingový dopis či direct email  dostane. Musíte  vymyslet, jak ho upoutáte  během několika prvních vteřin a motivujete ho k rozbalení obálky, nebo k přečtení celého emailu. Chce to opravdu něco orignálního a velice důmyslného. Jinak hrozí, že vaše sdělení, aniž by bylo přečteno, poputuje přímo do koše (ať už pod psacím stolem nebo do virtuálního koše v mailboxu).

K úspěchu pomůže adresnost a originálnost

Newsletterů, spamů a jiných zbytečných emailů dnes každý dostáváme desítky či stovky a většinou je automaticky mažeme. Stejné je to s reklamními dopisy a obálkami, často je vyhodíme aniž bychom je rozbalili. U poštovních zásilek navíc hrozí, že se ani nedostanou do rukou příslušné osoby, ale skončí třeba u sekretářky, která má za úkol podobné zásilky třídit.

Direct marketing

K předejití výše uvedeného pomůže: adresnost - tj. celé jméno adresáta na obálce, i v oslovení dopisu či emailu, nápis: “do vlastních rukou”, zajímavá grafika, dárek uvnitř zásilky či elektronický voucher na nějakou slevu či službu v emailu.

Stejně důležitá je i kvalitní databáze všech adresátů kampaně s aktuálními kontakty. Před spuštěním kampaně je vhodné ověřit validitu kampaně například prostřednictvím telemarketingu.

Motivujte k okamžité reakci

Vaše direct marketingová kampaň by měla vždy směřovat k vyvolání okamžité reakce jejích respondenů. Reakcí může být typicky podání objednávky, odeslání poptávky nebo zanechání kontaktu.

Zařaďte do vaší proto kampaně dostatečně urgentní výzvu k akci nebo-li call to action prvek. Požadovaná reakce musí být pro respondenty jednoduchá a ideálně časově ohraničená, aby je motivovala zareagovat ihned. U direct marketingu totiž více než jinde platí, že pokud respondent nezareaguje hned, nezareaguje nejspíš už vůbec.

Se schopností vyvolat okamžitou reakci souvisí i další typický znak direct marketingu - totiž bezprostřední měřitelnost jeho dosahu - ta se měří prostřednictvím tzv. response rate. Průměrně se response rate se u direct marketingu pohybuje mezi 1 -10 %.

Výhody direct marektingu jsou vykoupeny vysokými náklady

Všechny uvedené výhody direct marketingu - tj. přesné zacílení, efektivita, dobrá měřitelnost kampaně atd. jsou však vykoupeny vysokými náklady na jednoho osloveného respondenta kampaně. Vysoké náklady vyplývají z nutnosti investovat do kvalitní databáze, pracností spojené s personalizací jednotlivých zakázek a z dalších externích nákladů jako je poštové výroba zásilek, náklady na call centrum atd. atd.

Před použitím direct marketingové kampaně je proto potřeba vše dobře propočítat a tyto relativně vysoké náklady pečlivě zvážit.

Pozor na negativní reakce

Poslední problematickou oblastí direct marketingu je jeho etický a právní rámec. Zejména letáky ve schránkách, nevyžádané emaily a telefonáty vyvolávaní v lidech často nepříjemné pocity a proto jsou často paušálně odmítány. Z tohoto důvodu byla v posledních letech přijata řada směrnic na ochranu soukromí a práv adresátů reklamy. Negativní postoje veřejnosti vůči direct marketingu lze však dramaticky snížit tím, že vaši kampaň zacílíte opravdu jen na ty, které bude vaše sdělení zajímat a kteří z něho mohou mít užitek.

Pojďme si na závěr shrnout základní pravidla pro úspěšnou direct marketingovou kampaň:

  • Vypracujte si kvalitní a aktuální databázi relevantních kontaktů pro nabízený produkt.
  • Nabídku co nejvíce personalizujte a přizpůsobte jednotlivým cílovým skupinám po stránce formy, obsahu i vhodného načasování.
  • Dejte si práci s originálním obsahem dotatečně lákavým k otevření.
  • Nezapomeňte na jednoduchou a lákavou výzvu k akci.
  • Kampaně průběžně testujte a vyhodnocujte.
  • Nezapomeňte na dodržování právních omezení direct marketingu.
off
Kategorie: 
Marketingová strategie
Dne: 12.6.2015

Chtějte profesionální marketing

Marketingová kancelář.cz pro nás zajišťovala internetový marketing od PPC kampaní přes SEO analýzy až po tvorbu specializovaného portálu o dveřích. Díky výborné spolupráci s nimi se nám podařilo nastavit ucelený systém online marketingu, který přivádí zákazníky.

Martin Dozrál
generální ředitel
SOLODOOR
6.8.2020
Trendy v podnikání se mění rychleji, než se zdá. Jak udržovat svou firmu neustále na špičce je v zásadě prosté.
17.7.2020
Cítíte, že by váš marketing potřeboval novou vzpruhu, ale nevíte přesně, kde začít? 

Zjistěte více o našem řešení

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace

 

Kontaktujte nás

Nechte nám na sebe kontakt

zavřít

Vyplňte položky označené *.

Vaše údaje jsou u nás v bezpečí. Nebojte, spamovat Vás nebudeme.