Email marketing versus marketingová automatizace - v čem se liší?

zavřít a zpět

Email marketing versus marketingová automatizace - v čem se liší?

Měli byste přejít z prostého posílání emailů na plně vybavenou platformu pro automatizaci marketingu? Jaké je srovnání těchto dvou technologií? Nová řešení pro marketingovou automatizaci jsou nyní dostupná i pro malé a střední podniky. Na rozdíl od emailigových softwerů umožňují i průběžné třídění a hodnocení potenciálních zákazníků, webovou analýzu či provázání s CRM.

Emaily jako jednu ze základních technologií pro komunikaci s potenciálními i existujícím zákazníky využívá naprostá většina firem. Americký výzkum Email marketing personalization zjistil, že 89 % marketérů z oblasti B2B i B2C hodnotí email jako jeden z neziskovějších kanálů komunikace. Kromě emailu se však stále více začínají prosazovat i další nástroje a technologie, například analýza chování návštěvníků na webu, landing pages, content marketing, provázání marketingu s CRM či sociální media. Bohužel kvůli tomu, že jsou tyto technologie od sebe oddělené, přinášejí marketérům řadu problémů: různorodá data, omezený rozsah, překrývající se funkcionality či vyšší náklady na licenční poplatky.

Jak se email marketing liší od marketingové automatizace?

Jednoduše řečeno - sofware pro emailing umožňuje posílat emaily konkrétním skupinam lidí a vyhodnotit, kolik lidí email otevřelo či naopak smazalo. Databázi si však musíte připravit ručně a zadat, komu co chcete poslat.

Marketingová automatizace sama rozhodne, jaký email komu poslat na základě jeho preferencí, dosavadního chování na webu a dalších kritérií. Správně nastavená platforma marketingové automatizace umí sbírat kontakty na zájemce o nabídku firmy a informace o nich, přesně a účinně tyto zájemce třídit, komunikovat s nimi na míru na základě jejich potřeb a jejich předcházejících kroků a aktivit, automaticky a skoro v reálném čase vyhodnocovat jejich připravenost ke koupi a předávat je obchodnímu oddělení.

Po spuštění tedy vše běží automaticky a nemusíte ztrácet čas vyřizováním mailů či tvořením databází.

 

Více nástrojů a komunikačních kanálů v jednom řešení

Rozdílné systémy mají tendenci inklinovat k tomu, že přinášejí zákazníkům rozdílné informace. Podle výzkumu americké poradenské společnosti Gleanster, 8 z 10 malých podniků využívá 3 až 4 různé marketingové technologie. Většinou nejsou tyto nástroje integrované a data o uživatelích jsou tak roztříštěná. Díky tomu tak není možné tyto data dále analyzovat a optimalizovat uživatelskou zkušenost z více kanálů.

Ve skutečnosti jsou emailingové nástroje dobré pouze na jednu věc: emaily. Ale samozřejmě zákazníci nepoužívají ke komunikaci pouze emaily. Zapojení více kanálů komunikace je klíčovým prvkem a jednou z hlavních výhod marketingové automatizace. Marketingová automatizace využívá to nejlepší z různých marketingových nástrojů a postupů, například email marketing, analýzu webu, landing pages či integraci s CRM. Jeden systém, jedno prostředí, jeden zdroj marketingových dat.

Pokud budete porovnávat výhody email marketingu a marketingové automatizace, možná dojdete k závěru, že email marketing může vlastně také být několika kanálový nástroj. Nakonec přece můžete do mailu přidat odkazy na webové stránky nebo sociální sítě. Na druhou stranu sledování chování potenciálních zákazníků a vyhodnocování jejich připravenosti ke koupi je v podmínkách emailu téměř nemožné. Co je opravdu potřeba, to je systém, který řídí a sleduje chování spotřebitelů napříč různými marketingovými kanály. Systém, který zahrnuje všechny výhody emailu, ale navíc zapojuje i další nástroje.

Propojení marketingu s obchodem je výhodou automatizace

Email marketing je značně používaným nástrojem pro marketéry. CRM je značně používaným nástrojem pro prodejce. Nesourodost těchto nástrojů doprovázená dalšími firemními procesy často vede ve firmách k oddělení marketingu a prodeje. Marketingová automatizace sleduje průběžně chování a angažovaost zájemců o nabídku firmy v několika komunikačních kanálech najednou, včetně emailu, webových stránek a sociálních medií, a shrnuje chování potenciálních zákazníků i zákazníků do jedné databáze, která může být mocným nástrojem při prodeji.

Marketingová automatizace představuje most mezi marketingem a prodejem. Marketingová automatizace umožňuje komunikační proces (lead nurturing), při kterém dodáváte potenciálním zákazníkům na míru postupně informace, které je přivádějí k nákupnímu rozhodnutí. Práce obchodníka je pak jen posledním dílkem v mozaice, který je potřebný pro to, aby se potenciální zákazník stal platícím zákazníkem. Pro firmy to znamená, že mohou snížit výdaje na obchodování, neboť se mohou zaměřovat jen na potenciální zákazníky, o kterých mají již předem dostatek informací.

 

Kdy se vyplatí marketingová automatizace?

Jak bylo zmiňováno, automatizace v podstatě přináší všechny výhody jako email marketing, ale navíc má ještě řadu dalších možností a funkcionalit, které by se jinak musely dávat složitě dohromady z ostatních nástrojů komunikace. I tak přesvědčivá věc jako je marketingová automatizace však není pro každý podnik. Pokud se neustále snažíte zlepšit marketingové a prodejní procesy, můžou se vám hodit správné technologie. Pokud dnes využíváte naplno nástrojů email marketingu jako jsou segmentace, personalizování zpráv a zlepšování výkonu díky A/B testování, tak pro vás dává smysl další posun směrem k marketingové automatizaci, která dokáže zvýšit angažovanost zákazníků přes několik kanálů komunikace najednou.
Na druhou stranu, pokud nevidíte žádnou potřebu přizpůsobovat a optimalizovat emailovou komunikaci, tak pravděpodobně nebudete schopni plně využít potenciálu marketingové automatizace a dosáhnout tak významného ROI. V tomto případě bude tedy moudřejší zůstat u starého email marketingu.

off
Kategorie: 
Online marketing
Dne: 13.2.2017

Chtějte profesionální marketing

Je skvělé, že s MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ můžeme řešit vše komplexně - od špičkové grafiky po programování webu. Jsem jim vděčný, že přinesli do našeho marketingu profesionalitu a styl.

Pavel Šťastný
ředitel
Grant Capital
18.5.2020
Ze začátku roku jsme se zúčastnili školení Facebooku, které pořádá společnost www.primakurzy.cz.
18.5.2020
V době, kdy jste zalhceni "slovy a názory jiných" téma obsahu vyvstává do popředí. Jaký je ten obsah, který chceme jako markeťáci číst a vytvářet? Kam směřujeme?  

Zjistěte více o našem řešení

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace

 

Kontaktujte nás

Nechte nám na sebe kontakt

zavřít

Vyplňte položky označené *.

Vaše údaje jsou u nás v bezpečí. Nebojte, spamovat Vás nebudeme.