Email marketing versus marketingová automatizace - v čem se liší?

zavřít a zpět

Email marketing versus marketingová automatizace - v čem se liší?

Měli byste přejít z prostého posílání emailů na plně vybavenou platformu pro automatizaci marketingu? Jaké je srovnání těchto dvou technologií? Nová řešení pro marketingovou automatizaci jsou nyní dostupná i pro malé a střední podniky. Na rozdíl od emailigových softwerů umožňují i průběžné třídění a hodnocení potenciálních zákazníků, webovou analýzu či provázání s CRM.

Emaily jako jednu ze základních technologií pro komunikaci s potenciálními i existujícím zákazníky využívá naprostá většina firem. Americký výzkum Email marketing personalization zjistil, že 89 % marketérů z oblasti B2B i B2C hodnotí email jako jeden z neziskovějších kanálů komunikace. Kromě emailu se však stále více začínají prosazovat i další nástroje a technologie, například analýza chování návštěvníků na webu, landing pages, content marketing, provázání marketingu s CRM či sociální media. Bohužel kvůli tomu, že jsou tyto technologie od sebe oddělené, přinášejí marketérům řadu problémů: různorodá data, omezený rozsah, překrývající se funkcionality či vyšší náklady na licenční poplatky.

Jak se email marketing liší od marketingové automatizace?

Jednoduše řečeno - sofware pro emailing umožňuje posílat emaily konkrétním skupinam lidí a vyhodnotit, kolik lidí email otevřelo či naopak smazalo. Databázi si však musíte připravit ručně a zadat, komu co chcete poslat.

Marketingová automatizace sama rozhodne, jaký email komu poslat na základě jeho preferencí, dosavadního chování na webu a dalších kritérií. Správně nastavená platforma marketingové automatizace umí sbírat kontakty na zájemce o nabídku firmy a informace o nich, přesně a účinně tyto zájemce třídit, komunikovat s nimi na míru na základě jejich potřeb a jejich předcházejících kroků a aktivit, automaticky a skoro v reálném čase vyhodnocovat jejich připravenost ke koupi a předávat je obchodnímu oddělení.

Po spuštění tedy vše běží automaticky a nemusíte ztrácet čas vyřizováním mailů či tvořením databází.

 

Více nástrojů a komunikačních kanálů v jednom řešení

Rozdílné systémy mají tendenci inklinovat k tomu, že přinášejí zákazníkům rozdílné informace. Podle výzkumu americké poradenské společnosti Gleanster, 8 z 10 malých podniků využívá 3 až 4 různé marketingové technologie. Většinou nejsou tyto nástroje integrované a data o uživatelích jsou tak roztříštěná. Díky tomu tak není možné tyto data dále analyzovat a optimalizovat uživatelskou zkušenost z více kanálů.

Ve skutečnosti jsou emailingové nástroje dobré pouze na jednu věc: emaily. Ale samozřejmě zákazníci nepoužívají ke komunikaci pouze emaily. Zapojení více kanálů komunikace je klíčovým prvkem a jednou z hlavních výhod marketingové automatizace. Marketingová automatizace využívá to nejlepší z různých marketingových nástrojů a postupů, například email marketing, analýzu webu, landing pages či integraci s CRM. Jeden systém, jedno prostředí, jeden zdroj marketingových dat.

Pokud budete porovnávat výhody email marketingu a marketingové automatizace, možná dojdete k závěru, že email marketing může vlastně také být několika kanálový nástroj. Nakonec přece můžete do mailu přidat odkazy na webové stránky nebo sociální sítě. Na druhou stranu sledování chování potenciálních zákazníků a vyhodnocování jejich připravenosti ke koupi je v podmínkách emailu téměř nemožné. Co je opravdu potřeba, to je systém, který řídí a sleduje chování spotřebitelů napříč různými marketingovými kanály. Systém, který zahrnuje všechny výhody emailu, ale navíc zapojuje i další nástroje.

Propojení marketingu s obchodem je výhodou automatizace

Email marketing je značně používaným nástrojem pro marketéry. CRM je značně používaným nástrojem pro prodejce. Nesourodost těchto nástrojů doprovázená dalšími firemními procesy často vede ve firmách k oddělení marketingu a prodeje. Marketingová automatizace sleduje průběžně chování a angažovaost zájemců o nabídku firmy v několika komunikačních kanálech najednou, včetně emailu, webových stránek a sociálních medií, a shrnuje chování potenciálních zákazníků i zákazníků do jedné databáze, která může být mocným nástrojem při prodeji.

Marketingová automatizace představuje most mezi marketingem a prodejem. Marketingová automatizace umožňuje komunikační proces (lead nurturing), při kterém dodáváte potenciálním zákazníkům na míru postupně informace, které je přivádějí k nákupnímu rozhodnutí. Práce obchodníka je pak jen posledním dílkem v mozaice, který je potřebný pro to, aby se potenciální zákazník stal platícím zákazníkem. Pro firmy to znamená, že mohou snížit výdaje na obchodování, neboť se mohou zaměřovat jen na potenciální zákazníky, o kterých mají již předem dostatek informací.

 

Kdy se vyplatí marketingová automatizace?

Jak bylo zmiňováno, automatizace v podstatě přináší všechny výhody jako email marketing, ale navíc má ještě řadu dalších možností a funkcionalit, které by se jinak musely dávat složitě dohromady z ostatních nástrojů komunikace. I tak přesvědčivá věc jako je marketingová automatizace však není pro každý podnik. Pokud se neustále snažíte zlepšit marketingové a prodejní procesy, můžou se vám hodit správné technologie. Pokud dnes využíváte naplno nástrojů email marketingu jako jsou segmentace, personalizování zpráv a zlepšování výkonu díky A/B testování, tak pro vás dává smysl další posun směrem k marketingové automatizaci, která dokáže zvýšit angažovanost zákazníků přes několik kanálů komunikace najednou.
Na druhou stranu, pokud nevidíte žádnou potřebu přizpůsobovat a optimalizovat emailovou komunikaci, tak pravděpodobně nebudete schopni plně využít potenciálu marketingové automatizace a dosáhnout tak významného ROI. V tomto případě bude tedy moudřejší zůstat u starého email marketingu.

off
Kategorie: 
Online marketing
Dne: 13.2.2017

Chtějte profesionální marketing

MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ  nám ušetří čas i peníze a nejdeme tak cestou pokus-omyl. Jsme velice spokojeni s produkcí, všechny služby a zboží dostaneme včas a bez jakýchkoliv starostí. Kromě obvyklé propagace a aktivit jsme zavedli například komunitní marketing nebo CRM, což jsou cesty, které nám přinášejí zákazníky velice efektivním způsobem.

Šárka Kocandová
majitelka optiky
Optika Šárka Kocandová
18.5.2020
Ze začátku roku jsme se zúčastnili školení Facebooku, které pořádá společnost www.primakurzy.cz.
18.5.2020
V době, kdy jste zalhceni "slovy a názory jiných" téma obsahu vyvstává do popředí. Jaký je ten obsah, který chceme jako markeťáci číst a vytvářet? Kam směřujeme?  

Zjistěte více o našem řešení

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace