Emailing neboli emailový marketing může být velmi účinným nástrojem. Zjistěte jak na to.

zavřít a zpět

Emailing neboli emailový marketing může být velmi účinným nástrojem. Zjistěte jak na to.

Emailem je v současné době dosažitelný prakticky každý a emailing patří mezi výkonnostně nejúspěšnější nástroje nejen internetového marketingu.

Jak postupovat a na co si dát pozor, pokud chcete mít dobrý emailing? Není totiž emailing jako emailing. Také jste se jistě setkali s nevyžádanými emaily, které vás jen otravují. Nebo s emailovými zprávami od firem, které znáte, nicméně s nudným a nezajímavým obsahem, který nestojí ani za přečtení natož za reakci.

Na rozdíl například od rozesílání letáků je emailing velmi levným řešením (v řádech haléřů za odeslaný email) s vysokou návratností vložených investic. Jak tedy postupovat, pokud byste chtěli emailing sami využít? Mezi nejdůležitější zásady dobrého emailového marketingu patří:

  • Neposílejte spam.    
  • Méně může být více - personalizované a adresné emaily jsou účinnější.
  • Využijte specializované programy pro emailing.
  • Dobrý copywriting zvyšuje účinnost emailů.
  • Vše testujte, měřte, upravujte.

Podívejme se na jednotlivé body podrobněji.

Neposílejte spam

Je to jednoduché. Podle zákona lze posílat e-maily jen těm zákazníkům, kteří s tím souhlasí. Vše ostatní je nevyžádaný email neboli spam a v takovém případě se vystavujete možnosti postihu od Úřadu na ochranu osobních údajů až ve výši 10 milionů korun.

Elementární zásadou email marketingu tedy je, aby sdělení bylo odesláno vždy jen těm, kteří si jej vyžádali. Využívání zakoupených anonymních databází nebo jinak získaných seznamů adresátů z cizích zdrojů je nejen neetickým postupem, ale ani nepřináší požadovaný účinek. Nevyžádanou zprávu málokdo vůbec otevře, natožpak aby na ni reagoval.

Možný efekt z rozeslání tisiců mailů neznámým adresátům je tedy velmi krátkozraké. Místo kýžených objednávek spíše podobný postup uškodí vaši pověsti. Nechcete být přece firmou, kterou si lidi spojují se spamem, tedy s tím, co je obtěžuje.

Přijemce by měl mít také vždy možnost odhlásit se z odběru emailů. Odhlašovací odkaz musí být viditelný a samozřejmě funkční.

emailing

Personalizujte emaily

Zapůsobí na vás více email, který vás osloví jménem a týká se nějakého vašeho zájmu, nebo aktuálního problému, který řešíte, nebo anonymní email nabízející věc, kterou byste nikdy nevyužili? Odpověď je jasná. Přesto většina firem stále postupuje tak, že rozešle jeden email na co nejvíce emailových adres, vypíše v něm celý svůj sortiment a čeká, že na to bude někdo reagovat.

Častým problémem hromadně rozesílaných mailů je tedy jejich přílišná obecnost. Takové e-maily však příjemci často ignorují. Větší pozornost proti tomu věnují zprávám, která jsou psané přímo pro ně - nebo tento dojem dokonale vyvolávají. Toho můžete docílit pomocí personalizace emailu.

Pokud znáte u svých adresátů údaje, jako jsou jméno, pohlaví, zájmy a případně další informace, můžete každý chystaný email upravit podle těchto dat. Email, který pak dorazí k adresátovi, vyvolá dojem, že jste ho psali pro příjemce osobně. To nejen zvýší jeho důvěryhodnost, ale především bude mít takové sdělení pro adresáta větší hodnotu, než neosobní a obecný email, a tím spíše si jej přečte.

Využijte software

Personalizace samozřejmě není jednoduchou záležitostí a téměř se nedá dělat bez specializovaných programů. Emailing samozřejmě můžete dělat do určitého množství adresátů i bez softwarových řešení, vést si databázi v excelu a rozesílat maily přes outlook.

Pokud již chcete rozeslat zpráv několik stovek, opakovaně a navíc personalizovaně, je lepší využít nějaký specializovaný program. Je to jednoduší, bezpečnější a v konečném důsledku I finančně výhodnější, neboť ušetříte čas.

Pokud chcete ušetřit ještě více času, můžete dokonce softwaru svěřit I to, kdy má který email poslat. Dnes existují chytrá řešení pro tzv. marketingovou automatizaci, která umožňují automatizovat celý proces komunikace s potenciálními zákazníky od jejich získání, přes péči o ně ve formě jejich zásobování správnými informacemi ve správný čas, až po jejich předání obchodnímu oddělení.

Dobrý software pro automatizaci marketingu umí sám sbírat kontakty na zájemce o nabídku firmy a informace o nich, přesně a účinně tyto zájemce třídit, komunikovat s nimi na míru na základě jejich potřeb a jejich předcházejících kroků a aktivit, automaticky a skoro v reálném čase vyhodnocovat jejich připravenost ke koupi a předávat je obchodnímu oddělení. Využít můžete například české řešení Bee Marketing viz www.beemarketing.cz.

Dobrý copywriting zvyšuje účinnost emailů

Obsah emailu musí příjemci přinášet něco nového a užitečného. Obvykle se neregistroval proto, aby dostával pouze reklamní e-maily. Proto je třeba dbát na to, aby byly inforamce obsažené v emailu zajímavé a čtivě podané.

S tím souvisí potřeba dobrého textu, tedy copywritingu. Pokud si sami netroufáte napsat čtivý text, využijte služeb specialistů, tedy copywriterů.

Vše testujte, měřte, upravujte

Abyste mohli měřit efektivitu e-mailového marketingu, je nezbytné nasadit nějaký statistický nástroj. Je třeba označit odkazy, které jsou v e-mailech obsaženy a měřit, kolik příjemců na který kliklo. Díky tomu zjistíte, jaký odkaz resp. email je nejúčinnější, jaký text a umístění v rámci e-mailu fungují nejlépe atd.

Před rozesíláním důležitého e-mailu velkému počtu příjemců je vhodné otestovat, jestli vše funguje podle vašich představ a jestli bude kampaň účinná. Můžete třeba vybrat dva testovací vzorky a každému poslat jinou verzi e-mailu. Potom porovnejte, která verze byla účinnější a tu rozešlete zbylým odběratelům. Podle našich zkušeností vám bude stačit přibližně 30–50 přečtených zpráv k poměrně přesné zjištění.

Pro moderní marketingovou komunikaci je emailing jeden z nevhodnějších a nejvýhodnějších nástrojů. Využijte ho k tomu, že nebudete maily pouze nahodile rozesílat, ale budete je umět i správně zacílit, personalizovat určité skupině zákazníků a také emailing měřit z pohledu výkonnosti a vyhodnocovat.

off
Marketingový stratég
Kategorie: 
Online marketing
Dne: 16.1.2015

Chtějte profesionální marketing

Marketing řešíme již tři roky ve spolupráci s firmou MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ. Tato spolupráce nám velmi pomohla v získávání nových zákazníků, především v zahraničí. V tomto roce jsme již dodali filtry do Etiopie, Číny,Německa, Litvy a na Slovensko.

Ing. Bohumil Kopečný
ředitel
Filtrex
11.3.2017
Schválně, jaké pocity ve vás vyvolává samotný termín Marketingová Automatizace? Většině lidí mohou na mysl přijít asociace se slovy mechanický, chladný či neosobní.
26.2.2017
Mění automatizace marketingu svět marketingu? Zcela určitě ano! Obrovské množství informací dostupných on-line na internetu a na sociálních sítích zásadně změnilo způsob, jak zákazníci hledají řešení svých problémů a nakupují.

Zjistěte více o našem řešení

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace