Jak udělat základní marketingový průzkum

zavřít a zpět

Jak udělat základní marketingový průzkum

Průzkum trhu - zjistěte, jak jej udělat dobře a jednoduše. Jsou různé způsoby, jak udělat průzkum trhu a zjistit potřebné informace pro vaše podnikání.

Podnikáte v nějakém oboru a rádi byste krom jiného věděli, jaká je aktuální situace s konkurencí, jak přemýšlejí vaši zákazníci, či jestli je šance být s novým obchodem úspěšný v určitém regionu? Možná máte i další otázky, které vám nedávají spát. Odpověď je snadná – udělejte si průzkum trhu.

Ve vyspělých ekonomikách je větším problémem prodat než vyrobit. Proto je průzkum trhu jedním ze základů úspěšného podnikání.

V čem spočívá průzkum trhu

Průzkum trhu je činnost, při níž zjišťujeme okamžitý stav trhu, jeho změny za určité období a směry jeho vývoje. Cílem průzkumu trhu je vytvoření podkladů pro předvídání budoucího vývoje trhu, tedy vývoje poptávky, potřeb a přání zákazníků i chování konkurence.

Obecně se dá průzkum trhu realizovat dvěma způsoby:

Buď zůstaneme v kanceláři (pak děláme tzv. průzkum od stolu):

  • zde se pracuje s informacemi, které jsou běžně k dispozici, ať už pocházejí z veřejných zdrojů (noviny, časopisy, internet, katalogy, prospekty atd.) nebo jde o vnitrofiremní informace (kolik zákazníků u nás nakupuje, které jsou nejoblíbenější výrobky atd.). Informace stačí utřídit, zpracovat a vyhodnotit. Lze tak odhadovat změny ve spotřebě, sledovat výkyvy prodeje v různých obdobích roku, tržní životnost výrobků, účinnost propagace, pracovat s přehledy cen. Menší rozbory a prognózy může zvládnout v menších firmách i jedinec, nebo tým lidí. Hlubší odborné analýzy ale nejlépe zpracují odborné firmy.

Anebo vyrazíme do terénu:

  • kde se nejčastěji zaměříme na chování zákazníků a konkurence. Při zkoumání chování zákazníka sledujeme motivy nákupního chování, tedy proč kupují, zda prodávané výrobky splňují jejich přání a potřeby, jak často nakupují, jaké jsou nákupní zvyklosti, jaká je jejich kupní síla. 
  • Jinými slovy se snažíme najít odpověď na otázky: co bychom měli prodávat, kde to prodávat, komu to prodávat, kolik, jak, kdy a za kolik to máme prodávat.
  • Při dotazování v terénu můžeme použít různé techniky, například osobní dotazování (interview), které má podobu rozhovoru tazatele s jedním respondentem, nebo skupinový rozhovor (focus group), kdy se diskutuje v okruhu 10 až 20 osob s marketingovým výzkumníkem a řeší se marketingový problém.

Při zkoumání chování konkurence zjišťujeme, jakými metodami konkurence pracuje, zda bude rozšiřovat nebo omezovat nabídku zboží či služeb, zda pracuje na inovaci výrobků nebo výrobního programu, za jaké ceny prodává, jaké další služby při prodeji výrobků zákazníkům poskytuje.

Jak si v nejbližší době zjistíte informace důležité pro vaše podnikání vy?

off
Kategorie: 
Tipy a rady
Dne: 7.4.2011

Chtějte profesionální marketing

Potřebovali jsme propojit webovou prezentaci tradičního brandu zápalek SOLO, který má 175 letou historii, s moderním elektronickým prostředím a zároveň také s novým designem pro celou kategorii "plamenů". Pracovníkům Marketingové Kanceláře se podařilo splnit naše zadání velmi dobře.

Pavel Helešic
ředitel
SOLO MATCHES & FLAMES
1.4.2020
Jsme marketingová agentura a věříme, že špičkový marketing může výrazně urychlit rozvoj firem a lidí. Proto pomáháme firmám s dobrým produktem, aby byly ještě úspěšnější.
26.2.2020
Prodejní text je určený vašemu klientovi, proto než začnete psát, představte si: 1. vašeho zákazníka, pro kterého článek píšete 2. prostředí, kde text bude a v jakém kontextu čtenáře zastihne

Zjistěte více o našem řešení

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace