Jak vybudovat značku

zavřít a zpět

Jak vybudovat značku

Podle čeho by se rozhodovali zákazníci, kdyby všechny firmy v jednotlivých odvětvích vypadaly a komunikovaly podobně? Pokud by se setřely všechny rozdíly, rozhodovali bychom se podle ceny. Naštěstí v takovém světě nežijeme. A naše oblíbené značky vyjadřují, jací jsme, nebo jací bychom chtěli být.

Proč se odlišit

Když se odlišíte, stoupne hodnota vaší značky. Zákazník si rád připlatí za značku, která mu dopřeje výjimečný uživatelský zážitek spojený s příjemnými emocemi, který kvalitní produkt nebo službu doprovází. Pro firmu by pak mělo být důležité, aby si zážitek spojil konkrétně se značkou.

Takový zážitek vytvoříte jednotnou a promyšlenou komunikací ve všech kanálech ale i při kontaktu se zákazníky.

V čem jste ve vašem odvětví jiní

Vaše značka má svou přidanou hodnotu a je v něčem jedinečná. Například jste pekárna, která peče domácí chleba podle receptů našich babiček. Nebo jako jediná firma v Česku prodáváte specifický typ šroubů. Pak je přemýšlení jednodušší, pokud ale jste čtvrtý sekáč na ulici, je potřeba promyslet vaši specifičnost až vědecky. A pak ji předat svým klientům.

Jak se odlišit

Při tvorbě značky nefungují žádné triky, je potřeba vyjít přímo z jádra firmy - být autentický, aby veškerá následující komunikace prezentovala vás. 

Vše začíná jednoduchým seznamem, kdo jste, kdo jsou vaši zákazníci a co od vás očekávají. Zamyslete se, v čem jste dobří a jaké znalosti a dovednosti máte. Podívejte se na vaši značku kriticky a z širšího kontextu.

Jste tuzemská nebo mezinárodní firma, používáte místní vlnu, pražíte pouze výběrovou kávu z Nikaraguyi…? Tím že jste pomořeni ve svého tématu, možná svou jedinečnost už nevnímáte. Potom vám můžeme pomoct my. Navnímáme vaši firmu zevnitř, vyjdeme z toho, co u vás již existuje, ujasníme vaší firmě USP (unikátní prodejní argument), následně ho propíšeme do komunikace firmy a vložíme do brandbooků, manuálů i jednotného vizuálního stylu.

Co vám může pomoct při definování sebe sama je archetypální branding, který na dotvoření značky používáme my. Archetypy jsou tradicí posvěcené a typické postavy (pravzory, představy), které máme jako lidstvo v sobě zakořeněné. Pokud jste si produktově blízcí s konkurencí, archetyp vám pomůže odlišit se. Budete mít svůj osobitý styl.

Je to důležité, protože pokud si jako firma ujasníte, kam patříte a začnete se tak i chovat, začnete vzbuzovat v zákaznících kladné emoce a oni si k vám vytvoří opravdový vztah. Začnou vás mít rádi, protože vyjadřujete jací jsou, nebo jací by chtěli být.

Najdete sami sebe, a pak firemní komunikaci přirozeně pozměníte. Vaše značka, hodnoty a jedinečnost přidejte jako základní esenci do celé (nejen) marketingové komunikace. 

Jak se změnily známé značky

Pro změnu se například rozhodl řetězec Teta drogerie. Největší rebranding v Česku zvýšil tržby o 30 %. A v nových prodejnách vzrostly tržby v průměru o 30 %, obrat společnosti tak činí téměř 6 miliard Kč. Po změně designu přilákaly prodejny mnoho nových zákazníků. Ti se na tržbách podílejí více než 10 %.

 

 

I bývalá firma Parfums.cz se rozhodla pro změnu. Ta musela vzhledem k mezinárodnímu přesahu trhu dost bolet, ovšem nová značka NOTINO, jí poskytuje potřebný rozlet a nebrzdí firmu jak původní název. 

Důvodem ke změně názvu firmy a dalším změnám z toho vyplývající bylo sjednocení názvu napříč mezinárodními trhy a rozšíření významu názvu, protože do portfolia značky už dlouho nespadaly jen parfémy.

„V době před rebrandingem jsme měli 10 názvů ve 14 zemích,“ vysvětlil marketingový ředitel Radek Ondrášík. Dalšími parametry byl originální, zapamatovatelný, ale i snadno vyslovitelný název, pro který bude ve všech zemích volná doména. V neposlední řadě nesměl v sobě název nést žádný skrytý význam, například některý z nabízených produktů, aby to zbytečně nelimitovalo možnost rozvoje sortimentu.

Změna z pohledu veřejnosti trvala téměř dva roky. A nyní se Notino zaměřuje na budování značky, komunikaci hodnot a konzistenci napříč komunikačními kanály.

 

Zajímá vás, jak naše brandbooky a manuály pomáhají při tvorbě značky? Přečtěte si jak jsme změnili českou značku Gabotherm a získali za ni i designového Oskara German Design Awards.

 

off
Branding & Content Creator
Kategorie: 
Marketingová strategie
Dne: 1.2.2021

Chtějte profesionální marketing

Vytvořili jsme rebranding a jednotný vizuální styl s fotorealistickými 3D modely, nový funkční a dohledatelný web a 7 produktových katalogů natextovaných do několika jazyků.

GREINER PURTEC
3.2.2021
Jsme nadšení! V soutěži German Design Awards jsme získali ocenění Special Mention v hlavní kategorii Excellent Communications Design za vytvoření nové vizuální identity pro společnost Gabotherm.
6.8.2020
Trendy v podnikání se mění rychleji, než se zdá. Jak udržovat svou firmu neustále na špičce je v zásadě prosté.

Zjistěte více o našem řešení

Kontaktujte nás

Nechte nám na sebe kontakt

zavřít

Vyplňte položky označené *.

Vaše údaje jsou u nás v bezpečí. Nebojte, spamovat Vás nebudeme.