Jaký je rozdíl mezi inbound a outbound marketingem?

zavřít a zpět

Jaký je rozdíl mezi inbound a outbound marketingem?

Možná jste ty výrazy již zaslechli. Inbound marketing a outbound marketing. Co však znamenají? A jaký je tedy mezi těmito způsoby marketingu rozdíl? A pokud se liší, tak se samozřejmě hned nabízí další otázka. Který z nich je lepší pro získávání zákazníků?

Nejjednodušším možným vysvětlením je, že outbound marketing je o aktivním oslovování a hledání vašich potenciálních zákazníků, zatímco inbound marketing dělá vše pro to, aby vás vaši potenciální zákazníci našli sami.

Marketingové nástroje, které patří do oblasti outbound marketingu pravděpodobně znáte. Jsou to například telemarketing, prodejní akce, direkt mail, včetně emailingu na koupené databáze kontaktů, inzerce, reklama na internetu atd. Jde tedy o často nákladné aktivity, jejichž cílem je oslovit co nejvíce lidí s vaší nabídkou.

Inbound marketing zahrnuje marketingové nástroje, jejichž používání není zatím v Česku příliš obvyklé. Tyto nástroje jsou hodně o tvorbě a šíření obsahu, takže se dá říct, že inbound marketing má velmi mnoho společného s content marketingem (obsahovým marketingem).

A jaké jsou tedy nástroje inbound marketingu? Patří sem například blogy, články v internetových i tištěných časopisech, zprávy na sociálních sítích, diskuze na LinkedIn, videa na Youtube či Stream nebo třeba prezentace na SlideShare

.

Je jeden lepší než druhý?

Odpověď je jednoznačné NE. Oba způsoby marektingu se významně liší a každý má své výhody a nevýhody. A samozřejmě platí, že pro některé firmy, produkty a situace se lépe hodí inbound marketing, a pro některé outbound marketing. Oba způsoby navíc dají dobře kombinovat a provázat.

Obecně se dá říct, že potenciální zákazníci, které získáte pomocí inbound marketingu, jsou více angažovaní. Přišli k vám totiž sami. Zajímali se o problematiku, kterou řešíte, a našli váš obsah, který je zaujal. Nicméně nakolik jsou ochotní uzavřít s vámi obchod nezjistíte, dokud jim nedáte nabídku. Nedá se totiž říct, že jsou okamžik, kdy se o vás dozvědí díky vašemu blogu nebo videu, lépe připraveni ke koupi než zákazníci, kteří se o vás dozvědí z dopisu, který jim pošlete.

Výhody a nevýhody inbound a outbound marketingu

Mezi hlavní výhody inbound marketingu patří:

  • Nižší náklady na získání potenciálního zákazníky (cost per lead).
  • Potenciálně kvalitnější zájemci o vaši nabídku, neboť sami hledali řešení, které nabízíte.
  • Vyšší potenciál šíření vašeho obsahu. Pravděpodobně nikdo nepřepošle váš obchodní email, ale zajímavou prezentaci nebo článek budou lidé sdílet rádi.

Hlavními nevýhodami inbound marketingu jsou:

  • Potřeba velkého množství obsahu, obvykle 3-5 kusů obsahu týdně. Obsah (články, videa, infografiky, prezentace atd.)sice můžete vytvořit vlastními silami a tedy zadarmo, nicméně to vyžaduje čas, určité dovednosti a výdrž, abyste dokázali zajímavý obsah stále produkovat.
  • Delší doba na dopad do obchodních výsledků. Obvykle to trvá asi půl roku, než má inbound marketingová strategie dopad na růst počtu zákazníků a tím pádem tržby.
  • Menší kontrola nad vaším sdělením. Váš obsah se může objevit na nejrůznějších místech na webu, na místech, o kterých ani nevíte. Vy byste přitom potřebovali, aby potenciální zákazníci chodili hlavně na váš web.

Mezi hlavní výhody outbound marketingu patří:

  • Obvykle rychlejší návratnost investic do marketingu (ROI).
  • Větší kontrola nad marketingovým sdělením.
  • Lepší zacílení na cílovou skupinu.

A nevýhodami outbound marketingu jsou:

  • Závislost na kvalitě databází či správném výběru média. Vaše dopisy se zcela minou účinkem, pokud přijdou špatným lidem, váš inzerát bude zbytečný, pokud vyjde v časopise, který nečtou lidé z vaší cílové skupiny.
  • Vysoké náklady. Reklama je drahá a platí to také o PPC kampaních.
off
Kategorie: 
Marketingová strategie
Dne: 21.2.2017

Chtějte profesionální marketing

Díky radám a práci partnerů z MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ jsme v obchodní činnosti naší firmy zaznamenali první výsledky po dvou až třech týdnech a za tři měsíce se náš obrat zvýšil asi o 30 %.

Ing. Bruno Vallance
ředitel a jednatel, energetický auditor
Oekoplan Czech Republic s. r. o.
17.4.2020
Pokud firma neprodává tak, jak plánovala, začne časem snižovat finance na marketing. Nastává čas na změnu taktik, pečlivé přemýšlení o každé položce k výdaji. A utahování opasků. Přemýšlíte, jak efektivně a chytře reagovat?
31.3.2017
B2B firma GreinerPURtec výrazně zefektivnila svůj business díky špičkové marketingové strategii. Začali jsme od vizuálního stylu a pokračovali až ke katalogu a webu.

Zjistěte více o našem řešení

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace