Oslovovat zákazníky reklamou nebo je přirozeně přitahovat. Co je lepší?

zavřít a zpět

Oslovovat zákazníky reklamou nebo je přirozeně přitahovat. Co je lepší?

Jak získat dostatek zákazníků je klíčovou otázkou marketingu. V zásadě jsou možné dvě cesty, jak získat pozornost potřebného počtu lidí. Buď jim před oči postavíte nějaké reklamní sdělení nebo to zařídíte tak, aby vás lidé našli sami, pokud hledají něco z toho, co nabízíte.

Inbound a outbound marketing

Každý z výše zmíněných způsobů má své vlastní taktiky. Souhrnně se tyto způsoby nazývají inbound a outbound marketing.

Vysvětlením rozdílu ve zkratce je, že outbound marketing je o aktivním oslovování a hledání potenciálních zákazníků, zatímco inbound marketing dělá vše pro to, aby firmu a její nabídku našli potenciální zákazníci sami.

Jaký je tedy mezi těmito způsoby marketingu podrobnější rozdíl? Pokud se od sebe liší, tak který z nich je lepší pro získávání zákazníků?

Outbound marketing využívá především klasické marketingové nástroje

Marketingové nástroje, které patří do oblasti outbound marketingu. pravděpodobně znáte, neboť se používají již dlouho a patří spíše k tradičnějším formám propagace. Jsou to například reklamy ve všech svých podobách, telemarketing, prodejní akce, direkt mail, včetně emailingu na koupené databáze kontaktů, inzerce atd. Jde tedy o často nákladné aktivity, jejichž cílem je oslovit co nejvíce lidí s vaší nabídkou.

Inbound marketing začíná většinou u obsahu

Inbound marketing zahrnuje marketingové nástroje, jejichž používání není zatím v Česku příliš obvyklé. Tyto nástroje jsou hodně o tvorbě a šíření obsahu, takže se dá říct, že inbound marketing má velmi mnoho společného s obsahovým marketingem.

A co se tedy používá v inbound marketingu? Patří sem například blogy, infografiky, fotografie, zprávy na sociálních sítích, články v internetových i tištěných časopisech, diskuze na LinkedIn, videa na Youtube či nebo třeba prezentace na SlideShare.

Je inbound marketing lepší než outbound marketing?

Odpověď je jednoznačná a to NE, není. Oba způsoby marketingu se významně liší a každý má své výhody a nevýhody. A samozřejmě platí, že pro některé firmy, produkty a situace se lépe hodí inbound marketing, a pro některé outbound marketing. Oba způsoby se navíc dají dobře kombinovat a provázat.

Obecně se dá říct, že potenciální zákazníci, které získáte pomocí inbound marketingu, jsou více angažovaní, a proto by mělo být jednodušší přesvědčit je k akci, k nákupu. Přišli k vám totiž sami. Zajímali se o problematiku, kterou řešíte, a našli váš obsah, který je zaujal. Nicméně nakolik jsou ochotní uzavřít s vámi obchod nezjistíte, dokud jim nedáte nabídku. Nedá se totiž říct, že jsou připraveni ke koupi ihned v okamžiku, kdy si přečtou váš blog nebo zhlédnou vaše video.

Výhody a nevýhody inbound a outbound marketingu

Mezi hlavní výhody inbound marketingu patří:

  • Nižší náklady na získání potenciálního zákazníka. Udává se, že získání zákazníka pomocí obsahového marketingu je až čtyřikrát levnější, než prostřednictvím reklamy.
  • Kvalitnější zájemci o vaši nabídku, neboť sami hledali řešení, které nabízíte.
  • Vyšší potenciál šíření vašeho obsahu. Pravděpodobně nikdo nepřepošle váš obchodní e-mail, ale zajímavou prezentaci nebo článek budou lidé sdílet rádi.

Hlavní nevýhody inbound marketingu jsou:

  • Potřeba tvorby a publikování velkého množství obsahu, obvykle 3-5 kusů obsahu týdně. Obsah (články, videa, infografiky, prezentace atd.) sice můžete vytvořit vlastními silami, a tedy zadarmo, nicméně to vyžaduje čas, určité dovednosti a výdrž, abyste dokázali zajímavý obsah stále produkovat.
  • Delší doba na dopad do obchodních výsledků. Obvykle to trvá asi půl roku, než má inbound marketingová strategie projev v růstu počtu zákazníků a tím pádem vyšších tržbách.
  • Menší kontrola nad vaším sdělením. Váš obsah se může objevit na nejrůznějších místech na webu, na místech, o kterých ani nevíte. Vy byste přitom potřebovali, aby potenciální zákazníci chodili hlavně na váš web.

Mezi hlavní výhody outbound marketingu se řadí:

  • Potenciálně rychlejší návratnost investic do marketingu. V případě, že máte velmi dobrou reklamní kampaň a dokážete měřit její účinnost.
  • Větší kontrola nad marketingovým sdělením. Vy rozhodujete, kde a kolikrát se zobrazí vaše reklama.

Nevýhodami outbound marketingu jsou:

  • Závislost na kvalitě databází či správném výběru média. Vaše dopisy se zcela minou účinkem, pokud přijdou špatným lidem, váš inzerát bude zbytečný, pokud vyjde v časopise, který nečtou lidé z vaší cílové skupiny.
  • Vysoké náklady. Reklama je drahá a platí to také o PPC kampaních.
  • Velmi omezená možnost sdílení vašich informací.
off
Marketingový stratég
Kategorie: 
Tipy a rady
Dne: 9.3.2010

Chtějte profesionální marketing

Co se týče marketingu, tam je určitě pozitivní efekt v tom, že mě donutili o těchto věcech intenzivně přemýšlet. Diskutujeme spolu o marketingovém know-how, tak se to i učím, a to má určitě i pozitivní dopad na moje podnikání. Experti z MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ mi pomohli ujasnit si, jakým směrem jít v rozvoji firmy a navrhli propagační kampaň, která nám přinesla desítky nových klientů.

Ing. Jiří Kadeřávek
majitel firmy
WebStep s.r.o.
7.5.2018
Bez kontaktů na nové potenciální zákazníky těžko získáte nové zákazníky, kteří využijí vaše produkty a služby. Proto jste rádi za každý email nebo kontakt, co se dostane do vaší databáze.
19.11.2017
Na čem je systém online marketingu založený a bez čeho se při jeho nastavení neobejdete?

Zjistěte více o našem řešení

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace