Připravte marketing na období krize

zavřít a zpět

Připravte marketing na období krize

Pokud firma neprodává tak, jak plánovala, začne časem snižovat finance na marketing. Nastává čas na změnu taktik, pečlivé přemýšlení o každé položce k výdaji. A utahování opasků.

Přemýšlíte, jak efektivně a chytře reagovat?

My také.

Jaké jsou možnosti?

Ačkoliv je dnešní situace pro většinu firem neznámou výzvou, nabízí příležitosti jak zeštíhlit a zefektivnit marketing, pustit se do rozvojových projektů, připravit se na budoucí růst a reagovat na měnící se potřeby i chování zákazníků. 

Nabízí se hned několik cest jak se s novou situací vypořádat.

 

 

Cesta omezení investic

Okamžitou reakcí je redukce nákladů, které nejsou nezbytně nutné.

Omezí se reklamy, zruší se firemní večírek, extrémně se ošidí zákazníci, propustí se brigádníci.

Odsunou se plány na jinou dobu, pozastaví se aktivity, které nemají okamžitý efekt, osekají se výdaje na reklamu.

Možností je mnoho.

To je oprávněný pohled. Nemůžete utratit víc, než si můžete dovolit…

...ale na druhé straně tímto přístupem můžete zabrzdit progresivní investice, které by mohly být pro firmu prospěšné do budoucna.

 

Jaké marketingové aktivity si ponechat a jaké vyřadit?

Tuto otázku si pokládají všichni.

Jaké jsou logické kroky v marketingu?

1. Zúžení nabídky produktů a služeb

Zužte svůj záběr na produkty a služby, které vám vydělávají nejvíce. Koncentrujte se. Zmenšete se. A zachovejte jen prověřené a nejúspěšnější.

2. Rušení nejasných nákladů na marketing

Experimentovali jste s marketingovými kanály? Teď je čas znovu vsadit na jistotu a efektivitu. Měřte, vyhodnocujte. V online marketingu stopněte kampaně, které nepřináší zisk.

Vedlejší efekt krize je tlak na efektivitu. To se nedá popřít.

 

 

Odvážná cesta investování

Druhým možným scénářem, za předpokladu že na to máte dostatečné finanční zdroje, jsou investice.

Využijte změn na trhu a nakupte stejné věci relativně levněji, protože tržní pokles sebou nese tlak na cenu. Což je stejná analogie jako na akciových trzích. V okamžiku, kdy chtějí všichni prodávat, tak se cena jak akcií, tak i marketingových služeb snižuje.

 

Do čeho investovat? 

V době krize si můžete dovolit víc muziky za méně peněz. Vynaložte více své mentální energie na změny a novinky.

1. Nastal čas změn

Například se konečně pusťte do nového webu, aktualizujte vizuální styl, ujasněte si grafický manuál, vylaďte CRM, zrealizujte úpravy na webu. Nyní máte prostor věnovat se tématům, na která nebyl čas.

Změny nemusíte okamžitě aplikovat, počkejte na vhodnou dobu. Ale připravte se.

2. Zintenzivněte komunikaci na stávající zákazníky

Nepřestávejte se svými lidmi mluvit. Nenechte je zapomenout. Využijte dva směry komunikace. Prodejní a obsahovou.

Místo obecných reklam se zaměřte na zaručené a oblíbené produkty nebo služby. A dále zařaďte obsah, který vzdělá a pobaví.

Buďte vidět. A bavte je. Tak krizi přečkáte a oni nezapomenou. Nakupování možná přijde později.

Investice do svých věrných se vám vyplatí.

3. Ukažte svůj brand

Zvýrazněte hlavní benefity vaší značky. Stává se, že v době blahobytu se firmy soustředí na prodejní obsah. Ukažte nyní prstem na unikátní vlastnosti (USP) vaší firmy. Racionálně. A jasně. Připomeňte nejen svým zákazníkům, proč vás mají rádi. 

 

 

Trnitá cesta slevování

Zákazníci se v dobách krize stávají citlivější na cenu a začínají obezřetněji rozmýšlet, za co utratí. Mnohdy přechází na levnější brand.

Jak na ně reagovat?

Levnější alternativa vašeho produktu

Nabídněte svým potenciálním i stávajícím zákazníkům levnější variantu oblíbeného produktu. (Tato rada není určena pro všechny značky, některé si logicky svůj luxusní segment drží.)

Slevu si ale jaksepatří odargumentujte, ať neztratíte jejich důvěru. Musí být jasné, proč je váš staronový produkt levnější. Ideální je zjistit, kterých vlastností vašeho produktu si vaši zákazníci váží nejvíc (ty ponechte) a které by oželeli (na těch se dá ušetřit).

 

 

Zlatá střední cesta vyjednávání o ceně nebo rozsahu práce

Potřebujete snížit výdaje? Jaké jsou možnosti? Ujasněte si, co potřebujete vy. A domluvte se s ostatními.

Například snížíte zaměstnancům plat o 10 %. To je lepší varianta než 10 % zaměstnanců vyhodit. Ne vždy kompromis najdete, ale za pokus to stojí.

1. Využijte zlevnění svých externích dodavatelů a kolegů

S vašimi dlouhodobými externími dodavateli, s tiskovinami, i reklamními agenturami se dá debatovat o ceně.

Komunikace je základ…. Pro všechny je výhodnější domluvit se na dočasném snížení ceny, než dlouhodobou spolupráci zahodit. Pojďte s kartami ven a pokuste se najít s partnery win-win řešení.

Můžete aktivitu omezit nebo se domluvit s dodavatelem, že...

  • snížíte rozsah aktivity
  • budete ji dočasně dělat za nižší cenu

2. Využijte vzniklý čas svých zaměstnanců

Pokud se vše zpomaluje a vaši zaměstnanci mají čas, mohou ho věnovat dlouho odkládaným aktivitám: pracovat na aktualizaci strategických aktivit, definovat marketingovou strategii, vytvořit zadání pro nový web, udělat průzkum trhu, vymýšlet nové věci atd.

 

 

Jak hodnotit správnost svých rozhodnutí?

Všechno začíná marketingovou strategií, ve které se určíte: kdo jste, kdo jsou vaši klienti a kde je ideálně získáte. Podle toho vytvoříte taktiku. 

Na toho téma doporučujeme náš článek JAK A PROČ MĚŘIT EFEKTIVITU MARKETINGU a novější 7 COPY ZASTAVENÍ, NEŽ ZAČNETE PSÁT PRODEJNÍ TEXTY.

U onlinu je snadné identifikovat posuny a výnosy v horizontu dnů a týdnů. 

 

Co ale v oblastech, ve kterých se měřit výkon nedá?

Brandingové kampaně mají své místo pro budování povědomí o značce. Začněte otázkou.

  1. Co by se stalo, kdybychom… něco nedělali?
  2. Kolik nás aktivita stojí?
  3. Kolik nám zabírá času?
  4. Kolik nám přináší?

 

Co osekat, co využít a co změnit?

Na tyto otázky není snadná odpověď.

Někdy je třeba nadhled. A ten my spolu se zkušenostmi v oboru máme.

 


                                                                      Rádi vám uděláme audit.

                                A promyslíme společně vaši další strategii do dalších týdnů, měsíců i let.

                                                              KONTAKTUJTE NÁS


 

off
Kategorie: 
Marketingová strategie
Dne: 17.4.2020

Chtějte profesionální marketing

Potřebovali jsme propojit webovou prezentaci tradičního brandu zápalek SOLO, který má 175 letou historii, s moderním elektronickým prostředím a zároveň také s novým designem pro celou kategorii "plamenů". Pracovníkům Marketingové Kanceláře se podařilo splnit naše zadání velmi dobře.

Pavel Helešic
ředitel
SOLO MATCHES & FLAMES
6.8.2020
Trendy v podnikání se mění rychleji, než se zdá. Jak udržovat svou firmu neustále ve špičce je v zásadě prosté.
17.7.2020
Cítíte, že by váš marketing potřeboval novou vzpruhu, ale nevíte přesně, kde začít? 

Zjistěte více o našem řešení

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace

 

Kontaktujte nás

Nechte nám na sebe kontakt

zavřít

Vyplňte položky označené *.

Vaše údaje jsou u nás v bezpečí. Nebojte, spamovat Vás nebudeme.