Víte opravdu, kdo jsou vaši žádaní zákazníci?

zavřít a zpět

Víte opravdu, kdo jsou vaši žádaní zákazníci?

Chystáte se oslovit své zákazníky s nabídkou produktů či služeb? Vaše nabídka pravděpodobně neosloví všechny lidi. Ne všichni totiž zrovna řeší problém, na nějž vy nabízíte lék. Víte tedy, pro koho je váš produkt určen?

Jedním z prvních kroků v marketingu je odpovědět si na otázku kdo je váš žádaný zákazník.

Prostudujte vaše zákazníky nebo si je vytvořte

Asi nejjednodušší způsob, jak určit žádané zákazníky, je prostudovat stávající klientskou základnu. Pokud jste v byznysu nový, stanovte si svého ideálního zákazníka předem. Jaký typ klientů máte nejvíce? Co mají zákazníci společného? Je to jejich věk, bydliště, zájmy nebo příjmová skupina? Z kterého typu klientů máte největší přínos?

Zjistěte nákupní zvyklosti vašich zákazníků, jakým propagačním aktivitám věnují pozornost, kde a jak rádi nakupují, kolik utrácejí za věci či služby z vašeho oboru, měli byste znát jejich průměrný věk, jejich pohlaví, odkud jsou, kolik zhruba měsíčně vydě­lávají, kolik mají dětí, zda mají spíše kočku nebo psa a vůbec všechny údaje, které jsou pro vás důležité.

Jděte dál za obecný popis

V praxi často obchodníci a marketéři popisují své žádané zákazníky stručně, např. studenti, cyklisté či rodiny s dětmi. Pokud však postavíte vaši marketingovou strategii a kampaně jen na takto slabé definici a osobním odhadu návštěvníků, nevyužijete váš obchodního potenciálu maximálně.

Jde o to, abyste si místo dosavadního obecného či jednoslovného popisu dali tu práci a vytvořili konkrétní model žádaného zákazníka. Díky tomu se můžete daleko lépe rozhodovat a určovat, jak a na co zaměřit vaši komunikaci. Starosti finančního ředitele jsou úplně jiné než ženy v domácnosti. Pokud chcete na konkrétní osoby skutečně zapůsobit a budovat důvěru ve vaši firmu, musíte být schopni řešit jejich specifické potřeby a komunikovat s nimi způsobem, který jim vyhovuje.

Jak definovat žádaného zákazníka

A jak ideálního zákazníka definovat? Tím, že popíšete tyto lidi podle výše zmíněných charakteristik, jako jsou například příjmová skupina, nákupní zvyklosti, věk apod. Sepište všechna svá data a vytvořte písemný profil žádaného zákazníka nebo jejich skupin. Může to být popis na celou stránku nebo jen heslovitý seznam charakteristik - forma je čistě na vás.

Žádaný zákazník Tomáš

Charakteristika: Svobodný, zaměstnaný, bydlí ve větším městě, věk 23 - 30 let, měsíční příjem cca 30 tis. Kč, velkou část příjmů vynakládá na sport, cestování a zábavu, sleduje módní trendy, rád tráví čas ve společnosti, umí anglicky, využívá aktivně internet a sociální sítě.

Potřeby/problémy: Chce si užívat, poznávat nové věci. Hledá možnosti netradičních sportovních i zábavných aktivit.

Motivační faktory: Možnost pochlubit se novými zážitky ve své komunitě, získat a osvojit si nové dovednosti a zkušenosti, možnost poznat nové přátele a potenciální partnery.

Poznali jste, pro koho by tohle byl žádaný zákazník?

Například pro cestovní kancelář organizující zájezdy typu extrémní lyžování z vrtulníku na ledovci či pro prodejce sportovního vybavení pro adrenalinové sporty nebo pro provozovatele místního tanečního klubu.

Popis by samozřejmě vypadal jinak pro zákazníky autoškoly, prodejce dětského zboží nebo manažerských kurzů.

Každopádně je velmi důležité vašeho zákazníka znát a popsat jej tak, aby vám to umožnilo vybrat optimální formy komunikace s ním.

 

off
Marketingový stratég
Kategorie: 
Tipy a rady
Dne: 9.3.2010

Chtějte profesionální marketing

MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ přinesla do našeho marketingu profesionalitu. Je skvělé, že s nimi můžeme řešit vše komplexně, od špičkové grafiky pro programování webu.

Pavel Šťastný
ředitel
Grant Capital
7.5.2018
Bez kontaktů na nové potenciální zákazníky těžko získáte nové zákazníky, kteří využijí vaše produkty a služby. Proto jste rádi za každý email nebo kontakt, co se dostane do vaší databáze.
19.11.2017
Na čem je systém online marketingu založený a bez čeho se při jeho nastavení neobejdete?

Zjistěte více o našem řešení

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace