Základy brandingu – budujte svou značku efektivně

zavřít a zpět

Základy brandingu – budujte svou značku efektivně

Snažíte se najít vlastní tvář své firmy a přemýšlíte, jak se podařilo uspět nejen vašim konkurentům, ale také velkým organizacím s proslulým jménem, které sami občas obdivujete?

Odpovědí je dobře udělaný branding. To, co je ve světě viditelné téměř na každém kroku, se však v českém prostředí ještě stále objevuje spíše méně. Důvod? Nedůvěra, představa nejisté investice a určité tápání, jak správně vlastně branding uchopit.

Branding zefektivňuje marketing a komunikaci

Co je ale vlastně brand a k čemu nám pomáhá? Brand neboli značka představuje hodnotu firmy, která je jejími zákazníky i širokou veřejností nějak vnímána. Pod značkou si představte především emoce. Lidé vždy vyhledávali emoce, emoční vzrušení, vypětí. Emoce jsou klíčem k jejich srdci a loajalitě. A co víc si může firma přát, než zástup oddaných zákazníků?

Správné nastavení značky zvyšuje efektivitu veškerých marketingových i komunikačních aktivit uvnitř i vně firmy. Firemní značka přináší ale také další citelné výhody. Značkové zboží je automaticky považováno za kvalitnější a tudíž i dražší. Zákazníci do takového zboží rádi investují nějakou tu korunu navíc.

Kvalitní značku navíc stačí jen zmínit a není potřeba již dále přesvědčovat, věrní zákazníci tu svou značku nikdy neopustí.

Lidé si nekupují váš výrobek, ale váš příběh

Při vymýšlení vašeho unikátního brandu začněte s modelem motivace nazvaným Zlatý kruh, který poprvé zveřejnil Simon Sinek. Model pracuje s možná zdánlivě jednoduchou, ale klíčovou otázkou PROČ?

Položte si tedy následující otázky a zkuste na ně odpovědět.

Proč naše firma existuje? Jak naplňujeme své poslání? Co vytváříme/nabízíme lidem?

Zodpovězení těchto důležitých otázek vám pomůže odhalit vaši konkurenční výhodu nebo třeba směr, kterým byste se v prezentování své značky měli vydat.

Archetyp jako základ značky

Při tvorbě brandu se firmy často staví do pozice určité archetypální postavy. Každý z těchto archetypů předurčuje styl chování dané společnosti, její vizuální prezentaci i komunikaci.

Základní sada archetypů přitom obsahuje takové postavy, jako je hrdina, pečovatel, kouzelník nebo třeba klaun. Promítají se jak směrem k zákazníkům, tak do firemní kultury, která z jejich hodnot musí vycházet.

Při volbě vhodného archetypu však nejde o to zvolit stejné hodnoty, jaké vyznávají všichni v oboru. Proč by měl zákazníka zaujmout zrovna váš produkt, když je na trhu dvacet totožných výrobků, které od sebe nic neodlišuje?

Odlišnost na prvním místě

Právě v odlišnosti je síla. Největší giganti, značky, které znáte, přestože jste si od nich třeba nikdy nic nekoupili, často vybudovali své renomé na naprosto odlišném přístupu. Jestliže se vaše konkurence staví do pozice pečovatele, pak byste se měli zamyslet, jak kterým jiným směrem se můžete vydat vy.

Příklad mluvící za vše - pro obor kávy je dlouhodobě typický archetyp neviňátko. Asociuje pohodu, klid a lásku. Úspěšný americký řetězec Starbucks však chtěl vybočit z řady stejných produktů. Rozhodl se proto zvolit naprosto odlišný archetyp, a sice objevitele. Ten je spojen s novými zážitky, ambicemi a nezávislostí.

Pokud víte, že vaši konkurenti s vlastní značkou příliš nepracují, máte spoustu možností, se kterými můžete kreativně pracovat. Jestliže však branding již objevili, podívejte se, kterým směrem se vydali, otočte se o 180 stupňů a prošlapte si svou cestu jinudy.

                                                        

ODLIŠNOST = KONKURENČNÍ VÝHODA

 

Snažíte se najít vlastní tvář své firmy a přemýšlíte, jak se podařilo uspět nejen vašim konkurentům, ale také velkým organizacím s proslulým jménem, které sami občas obdivujete?

 

Autorka: Markéta Chrástková

 

Použitý zdroj: https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=cs

 

 

 

off
Výkonný ředitel
Kategorie: 
Marketingová strategie
Dne: 5.1.2017

Chtějte profesionální marketing

Je skvělé, že s MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ můžeme řešit vše komplexně - od špičkové grafiky po programování webu. Jsem jim vděčný, že přinesli do našeho marketingu profesionalitu a styl.

Pavel Šťastný
ředitel
Grant Capital
6.8.2020
Trendy v podnikání se mění rychleji, než se zdá. Jak udržovat svou firmu neustále na špičce je v zásadě prosté.
17.7.2020
Cítíte, že by váš marketing potřeboval novou vzpruhu, ale nevíte přesně, kde začít? 

 

NEVÍTE JAK NA BRANDING?

Registrujte se do newsletteru a získávejte aktuální informace

 

Kontaktujte nás

Nechte nám na sebe kontakt

zavřít

Vyplňte položky označené *.

Vaše údaje jsou u nás v bezpečí. Nebojte, spamovat Vás nebudeme.